Kundservice & FAQ
Vad roligt att du vill veta mer!
På denna sida hittar du köpevillkor men du får även svar på en rad olika frågor du kan tänkas ha. Undrar du över något ytterligare, har önskemål om att anpassa en produkt eller är intresserad av B2B så är du välkommen att kontakta oss via kontakformuläret länge ner på sidan eller skicka ett mejl till info@candlenest.se
Frågor & Svar
Varför ska jag välja en doftprodukt från Candle Nest?
Säkerhet & Kvalitet, Våra ljus följer samtliga regler och standarder
Våra produkter är inte bara vackra att se på, skapar en känsla av harmoni
och är utvecklade med en omsorg om både människa och miljö. Vi följer självklart
även de lagar och standarder som applicerbara för våra produktkategorier.
Vi har jobbat med produktutveckling i över ett decennium och vet vad som
krävs för att utveckla en säker produkt. För oss är det väldigt viktigt att du ska
kunna känna dig trygg när du köper doftljus och doftprodukter av oss.
Vi följer alla gällande lagar och säkerhetsstandarder inom EU och Sverige
för att säkerställa att våra ljus är säkra att använda och av högsta kvalitet.
CLP-märkning – Våra ljus är korrekt märkta enligt CLP-förordningen (1272/2008/EG).
Detta
innebär att alla doftoljor vi använder är testade och att våra etiketter
tydligt informerar om eventuella allergener eller farliga ämnen.
Säkerhetsstandarder – Vi följer branschens säkerhetskrav för ljus:
SS-EN 15494:2019 – Säkerhetsmärkning med varningar och symboler.
SS-EN 15426:2018 – Sotningstest för ren förbränning.
SS-EN 15493:2019 – Brandsäkerhet för en trygg ljusupplevelse.
Kemikaliekontroll enligt REACH – Vi säkerställer att våra doftoljor och
vaxer uppfyller REACH-förordningen (1907/2006/EG) och inte innehåller
förbjudna eller skadliga ämnen.
Produktsäkerhet i fokus – Enligt Produktsäkerhetslagen (2004:451) är alla våra produkter
testade för att garantera en säker användning i ditt hem.
Vi brinner för att skapa doftljus som är både säkra och stämningsfulla. Om du har frågor om våra produkter eller deras säkerhet är du alltid välkommen att kontakta oss!
Vill du veta mer om ljussäkerhet så hittar du ytterligare information på länken nedan:
Kemikalieinspektionen- Lagar och regler
Hur tar jag bäst hand om mitt ljus?
Ljusen med vekarna av trä från körsbärsträd knastrar trivsamt när de brinner. Värt att tänka på är att de är en naturlig produkt så intensiteten av knaster varierar då varje veke
är unik. För att ljuset ska brinna optimalt så rekommenderar vi att du i det fallet ljuset har två vekar tänder dem båda samtidigt och trimmar veken/vekarna till cirka 5 mm efter varje användning. Detta görs enklast med en vektång eller att genom att knipsa av den svarta kolen mellan tummen och pekfingret.
Ljus tillverkade av rapsvax är mycket bra på att bära doft och brinner med en ren låga och minimalt med sot. Vaxet är en naturlig produkt och vissa ojämnheter i ytan efter att ljuset varit tänt och åter stelnar är att vänta. Detta är inget som försämrar eller påverkar ljusets egenskaper utan är snarare ett kvitto på att det är en naturlig produkt.
Som med alla ljus så kräver även våra ljus att du håller dem under uppsikt när de är tända. Placera ljuset på en stabil, värmebeständig yta. Förvara ljuset utom räckhåll för barn och husdjur. Håll ljuset utom räckhåll för drag eller öppna fönster. Ljus bör inte brinna längre än 4 timmar åt gången och du bör släcka ljuset när 5 mm vax återstår för att förhindra att botten på ljuset blir för varm.
Vad innehåller ljusen?
Vårt mål och ambition är att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt och vi väljer därför material med omsorg. Som bas i våra ljus har vi valt att använda ljusvax tillverkad av raps från Skånes gula fält. Vax från sojabönor är idag ett populärt alternativ och kan vara ett gott sådant, men kan även bidra till avskogning och ett oönskat högt CO2 utsläpp då detta material ofta transporteras långa sträckor. Ansvarfullt odlat, tillverkat och hanterat kan dock även sojavax vara ett mycket bra alternativ.
Till våra doftvax och till vaxblommorna i våra ”blomstrande ljus” har vi valt
en mix av ansvarfullt odlad raps- och kokosnötsolja. Tack vara sin högre smältpunkt håller produkterna formen samtidigt som de erbjuder en exceptionell doftspridning.
Doftljus tillverkade av rapsvax har många fördelar och är ett utmärkt val för den som vill kombinera miljövänlighet med hög kvalitet. Rapsvax är en naturlig och förnybar råvara, framställd av rapsolja, som odlas i Skåne. Detta gör det till ett mer hållbart alternativ än exempelvis paraffin, som är petroleum-baserat, och bidrar till att minska koldioxidutsläppen, särskilt om råvaran transporteras korta avstånd.
En av de stora fördelarna med rapsvax är att det brinner renare och avger mindre sot, vilket bidrar till en bättre inomhusmiljö och är skonsammare för personer med känsliga luftvägar eller allergier. Dessutom har rapsvax en låg smältpunkt, vilket gör att ljusen brinner långsamt och ger en längre brinntid, något som gör dem mer kostnadseffektiva. Rapsvax är också naturligt och giftfritt, vilket gör det till ett tryggt val för den som vill undvika syntetiska eller skadliga ämnen.
En annan fördel är att rapsvax binder dofter väl, vilket gör att doftljus tillverkade av detta material sprider en jämn och behaglig doft i rummet. Eftersom vaxet är växtbaserat är det också ett veganskt alternativ som inte innehåller några animaliska produkter. Genom att välja rapsvaxljus bidrar man dessutom till att stötta lokalt jordbruk och ekonomi, särskilt i områden där raps är en viktig gröda, som i Sverige. Sammantaget är doftljus av rapsvax ett
hållbart och högkvalitativt val som passar både miljömedvetna och hälsomedvetna konsumenter.
Varför innehåller produkterna doftoljor och inte essentiella oljor?
När det kommer till att välja rätt doftkälla är både essentiella oljor och doftoljor populära alternativ, men det finns viktiga skillnader mellan dem, särskilt när det gäller hållbarhet, miljö och allergivänlighet. Det finns inget rätt eller fel i att använda det ena eller det andra. Vår uppfattning är dock att genom att använda doftoljor i stället för essentiella oljor så bidrar vi till ett mindre klimatavtryck samtidigt som möjligheten till en unik doftupplevelse maximeras.
Våra doftoljor är av högsta kvalitet, blandade av ledande europeiska parfymerier. Alla dofter är fria från parabener, ftalater och ej heller testade på djur.
Essentiella oljor är naturliga extrakt från växter och används ofta i aromaterapi för sina terapeutiska egenskaper. Men att använda dessa oljor i ljus innebär vissa begränsningar. Många essentiella oljor har låga flampunkter och kan påverkas av värmen från ljuslågan, vilket leder till att doften inte alltid sprids optimalt. Dessutom krävs stora mängder växtmaterial för att producera en liten mängd eterisk olja. Till exempel behövs cirka 90 kilo lavendel för att framställa 0,5 kilo lavendelolja, och cirka 4 500 kilo rosor för att framställa
0,5 kilo rosolja. Denna resursintensiva process kan bidra till avskogning, utarmning av jordar och förlust av livsmiljöer om odlingen inte hanteras på ett hållbart sätt. Dessutom medför produktionen ofta en hög klimatpåverkan.
Doftoljor är framtagna för att ge långvariga och konsistenta dofter i ljus. De är framställda med omsorg och är ofta en kombination av naturliga och syntetiska ingredienser, vilket gör dem till ett mer hållbart alternativ. Eftersom de inte kräver stora mängder naturresurser kan doftoljor minska miljöpåverkan. Dessutom ger de större flexibilitet när det gäller att skapa unika och kreativa dofter som inte alltid är möjliga med essentiella oljor. En annan viktig fördel med doftoljor är att de kan anpassas för att vara mer allergivänliga. Genom noggrant urval och framställning kan allergener minimeras, vilket gör ljusen lämpliga för fler människor att använda och njuta av.
Genom att använda doftoljor i våra ljus kombinerar vi kreativ frihet med hållbara val. Vi skapar en doftupplevelse som inte bara förhöjer stämningen i ditt hem utan också gör det med omsorg för både miljön och dig som användare.
Vart är produkterna tillverkade?
För oss är det viktigt att vara transparenta och vårt mål och ambition är att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt och vi väljer därför material med omsorg. Vårt mål är att använda lokala leverantörer i så stor utsträckning som det är möjligt.
Alla våra skålar och fat är tillverkade för hand i Mölndal av gips som köps in från en svensk leverantör.
Rapsvaxet kommer från en svensk tillverkare och råvaran kommer från Skånes gula rapsfält.
Doftoljorna är av högsta kvalitet, blandade av ledande europeiska parfymerier. Alla dofter är avsedda för just ljus och fria från parabener, ftalater och ej heller testade på djur.
Alla botaniska dekorationer är ekologiskt odlade i Mölndal eller EKO-märkta växter från en svensk leverantör.
Våra ljusetiketter är tryckta på återvunnet papper.
De återvinningsbara metallburkarna till ”travel candles” och doftoljelamporna är tillverkade på ett ansvarfullt sätt i Sehnzhen och skeppade med båt till Sverige för att inte ge större påverkan på miljön av nödvändigt. Vi söker aktivt efter europeiska leverantörer för motsvarande produkter.
Emballaget vi använder för att skicka våra produkter är i så stor utsträckning som möjligt av återvunnet material. Packchipsen består till 99,6% av luft och är tillverkade av 75-80 % återvunnen polystyren.
Vi avser vara 100% transparenta och välkomnar frågor kring våra produkter och dess ursprung.
Vad är doftpraliner och hur används de?
Som vi älskar doftpraliner och den möjlighet att de kommer med att snabbt kunna byta doft och där med karaktär i ett rum!
Doftpraliner (även kallade doftvax eller wax melts på engelska) används i en aromalampa eller doftoljelampa. Vi rekommenderar att man använder varianten där man placerar ett värmeljus under skålen där man lägger doftpralinen. När vaxbiten sedan smälter frigörs doften. Varje doftpralin avger doft i cirka 13 timmar. Detta varierar beroende på vilken typ av doftoljelampa man använder. Även intensiteten på doften kan variera beroende på hur långt eller kort avståndet är mellan lågan och skålen för vaxet är. Ett kortare avstånd ger ofta en högre intensitet av doft, men under en något kortare tid.3
Finns det möjlighet att specialanpassa produkter?
Vid större beställningar av våra "Travel Candles" erbjuder vi möjligheten att anpassa etiketterna efter dina önskemål. Vi har även möjlighet att anpassa färgen på våra blomstrande ljus för att matcha din vision.
För att säkerställa ett optimalt brinnande ljus har vi lagt ner mycket tid och omsorg på att testa och finjustera kombinationen av ljuskärl, vax, doft och veke. Därför är det inte möjligt att beställa en doft i ett annat ljuskärl än de som redan finns tillgängliga i vår webshop.
Kan ljuskärlen användas efter att vaxet brunnit upp?
Absolut. Du bör sluta bränna ljuset när ännu några millimeter av vax återstår för att förhindra att botten av ljuskärlet blir för varmt. För att rengöra ljuskärlet fyller det medkokande vatten. Detta gör att återstående vax smälter och flyter upp till ytan. När vattnet sedan kallnat kan du lätt lyfta bort vaxet och slänga det i soporna. Torka ur ljuskärlet med papper och du kan nu använda det till annat.
Etiketterna på våra Travel Candles är FSC-märkt och avtagbart.
Hur skickar ni era produkter?
När vi paketerar våra produkter använder både återbrukat emballage från det material vi själva köper in samt återvunnit material. Allt för att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt. Detta innebär att vi både packar med FCS-märkt kartong och stötdämpande emballage, men även med bubbelplast och packchips som består av 99,7% luft och resterade av återvunnen plast.
Köpvilkor
Retur & Bytesrätt
Vårt mål är att du ska vara helt nöjd med ditt köp, men om något skulle kännas fel har du möjlighet att returnera eller byta varan.
Ångerrätt
Du har full ångerrätt i 14 dagar efter att du mottagit din beställning. Om du önskar returnera din vara vill vi gärna att du använder vårt kontakformulär. Vid retur ska varan vara oanvänd, i sitt ursprungliga skick och förpackning. Med oanvänd menas att varan inte har testats, är hel, ren och i skick för vidare försäljning. Vänligen inkludera kvitto, faktura eller orderbekräftelse samt en orsak till returen.
Vid godkänd retur får du tillbaka beloppet för den returnerade varan eller hela beställningen. Om du betalat via Swish eller internetbank, vänligen ange ditt kontonummer för återbetalning. För alla andra betalmetoder återbetalar vi till samma konto som användes vid köpet. Kunden ansvarar för returfrakten.
Byten
Candlenest erbjuder 30 dagars bytesrätt på varor i oanvänt skick. Detta gäller exempelvis vid byte av doft. Använd vårt kontaktformulär eller ring för att få hjälp med rätt produkt. Kunden betalar returfrakten.
Reklamation
Du kan reklamera varor inom 30 dagar från ditt köp om det föreligger ett fabrikationsfel. Vänligen kontakta vår kundtjänst via vårt kontaktformulär innan du skickar tillbaka en vara. Vid godkänd reklamation återbetalar vi beloppet för den returnerade varan eller hela beställningen och står för returportot.
Ogiltiga returer
Om du är osäker på om du kan returnera eller byta en vara, kontakta vår kundtjänst via vårt kontaktformulär. Ogiltiga returer skickas tillbaka till kunden och portokostnaden måste förskottsbetalas.
Kostnad för ej uthämtade paket
Om du ångrar ditt köp innan du hämtat ut paketet, vänligen hämta ändå ut det och returnera det till oss. Vi tar ut en administrativ avgift på 250 kr för paket som inte hämtas ut. Detta beror på att vi som avsändare blir betalningsskyldiga gentemot ombudet, och det medför logistiska och tidsmässiga problem.
Köpvilkor
Om du har några frågor om våra villkor kan du enkelt nå oss via vårt kontaktformulär eller mejla oss på info@candlenest.se
1. Köp
Avtal om köp ingås först när Candlenest bekräftar din beställning med en orderbekräftelse, vilken skickas senast 24 timmar efter att vi mottagit din beställning. Om leveranstiden ändras informeras du om detta. Du har rätt att avboka din beställning utan kostnad fram till dess att varan skickats. Candlenest behåller äganderätten till varorna tills full betalning erlagts. För att genomföra ett köp måste du vara 18 år och vi ska kunna verifiera din adress.
2. Priser
Alla priser inkluderar 25 % moms.
3. Fraktkostnad
Frakt på 49 kr tillkommer på beställningar under 600 kr inom Sverige. För beställningar över 600 kr är frakten gratis.
4. Betalning och betalalternativ
Vid utcheckning väljer du enkelt det betalmedel som passar dig bäst.
5. Leverans
Beställningar som görs på en helgfri vardag skickas inom 48 timmar och levereras normalt inom 1-3 arbetsdagar. Vi förbehåller oss rätten att uppdatera lagerstatusen på hemsidan och informera om eventuell förändrad leveranstid om en vara säljs slut innan den hinner uppdateras. Om varan inte finns tillgänglig har du rätt att avboka utan kostnad. Leverans sker via Post Nord eller annan transportör till ett utlämningsställe.
6. Transportansvar
Candle Nest ansvarar för transporten till dig. Vid retur är det du och transportföretaget som ansvarar för eventuella skador eller förluster.
6.1 Skadade varor
Om du mottar en skadad eller felaktig vara, vänligen kontakta oss så snart som möjligt via vårt kontakformulär eller mejla oss på info@candlenest.se
7. Ångerrätt och öppet köp
Enligt distansavtalslagen har privatpersoner rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar efter mottagandet av varan. Returvaran måste vara oanvänd och i originalförpackning. Vid användning av ångerrätten står kunden för returfrakten. Cendle Nest erbjuder även 30 dagars bytesrätt på oanvända varor. Kontakta oss för att byta produkt.
Returer skickas till:
Alsternest
Nybyggaregartan 33
431 64 Mölndal
8. Reklamationer
För reklamation av felaktiga eller skadade varor, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär eller mejla oss på info@candlenest.se innan du returnerar varan. Bifoga kvitto eller faktura så vi kan identifiera din retur. Frakten till oss bekostas av dig.
Vid tvister följer vi Konsumenttvistenämndens (ARN) rekommendationer.
- Återbetalningar
Återbetalning sker till samma bankkkonto som nyttjades vid köpet. Återbetalningen behandlas så snart returen är godkänd. - Reservationer
Vi förbehåller oss rätten att justera priser om det sker stora förändringar i leverantörspriser, skrivfel eller andra omständigheter utom vår kontroll. För mer information om oförutsedda händelser, se Force Majeure nedan. - Personuppgifter
Vid beställning och registrering godkänner du att vi lagrar och använder dina personuppgifter för att fullfölja vårt åtagande gentemot dig. Enligt personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att begära information om de uppgifter vi har om dig. Om uppgifterna är felaktiga kan du begära rättelse eller radering. För mer information, kontakta oss via vårt kontakformulär. Vi säljer eller delar inte dina uppgifter med tredje part. - Ej uthämtade paket
När ditt paket finns på ett utlämningsställe får du en avisering via e-post eller sms. Du är ansvarig för att informationen du lämnar är korrekt. Om du inte hämtar ut paketet, debiteras en administrativ avgift på 250 kr. - Force Majeure
Om oförutsedda händelser såsom krig, naturkatastrofer eller arbetsmarknadskonflikter inträffar, kan vi inte hållas ansvariga för att fullgöra våra åtaganden enligt avtal. Vi befrias från ansvar under sådana omständigheter.
Intigritetspolicy
Hur hanterar vi din personliga information?
När du genomför ett köp på vår webbutik, eller någon annan, delar du med dig av viss personlig information, såsom din adress, e-postadress och vilka produkter du köper. Vi får ibland frågor om hur vi använder denna information, och i denna text förklarar vi på ett tydligt sätt vår process för att hantera den. Vårt främsta mål är att behandla våra kunder på samma sätt som vi själva vill bli bemötta, vilket även inkluderar hur vi hanterar personlig information.
Vilken typ av information samlar vi in?
Vi strävar efter att samla in så lite information som möjligt. För att kunna skicka varorna till dig behöver vi veta din adress. Om du istället beställer till din arbetsplats eller sommarställe, behöver vi inte din bostadsadress.
Vid betalning med kreditkort måste du ange ditt kortnummer, vilket hanteras via en säker server och Shopify som sköter själva betalningen.
Vi samlar även in information om de produkter du köper samt din e-postadress, för att kunna informera dig om leveransstatus eller om några förändringar skulle ske.
Hur använder vi din information?
Informationen används för att behandla din beställning. Din e-postadress används för att skicka relevant information till dig. Om du inte önskar ta emot fler utskick från oss kan du enkelt avbryta detta via en länk i våra mejl, och du kommer då inte bli kontaktad igen.
Cookies
Vi använder cookies för att kunna spara de varor du har lagt i din kundvagn. Vi använder också Googles tjänst "Google Analytics", som också använder cookies för att analysera användarbeteende på sidan.
Delning av information med andra
Vi delar aldrig din personliga information med tredje part, utom i de fall vi enligt lag är tvingade att göra det.
Hur kan du ta bort din information?
Vi sparar enbart din e-postadress för att kunna kommunicera med dig angående din beställning och eventuella utskick. Om du inte längre vill att din e-postadress ska vara kvar i vår databas kan du kontakta oss, och vi kommer att ta bort den.
